Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) | Statystyka międzynarodowa | GUS - Portal Informacyjny

Unia Europejska i organizacje międzynarodowe

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO)

UNESCO to agenda ONZ powstała w 1945 r., z siedzibą w Paryżu. Koordynuje współpracę międzynarodową w pięciu obszarach programowych: edukacji, naukach przyrodniczych, naukach społecznych i humanistycznych, kulturze oraz komunikacji i informacji. W centrum działań UNESCO znajdują się prawa człowieka, zrównoważony rozwój, poszanowanie różnorodności kulturowej i budowanie pokoju.

UNESCO prowadzi działalność statystyczną poprzez Instytut Statystyczny UNESCO (UNESCO Institute for Statistics, UIS). UIS zbiera, ujednolica i udostępnia porównywalne międzynarodowo dane o edukacji, nauce i innowacjach, w tym o nakładach i personelu w działalności badawczo‑rozwojowej, a także o kulturze, dziedzictwie, mediach oraz technologiach informacyjno‑komunikacyjnych w edukacji. Dane są porządkowane według Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Edukacji (International Standard Classification of Education, ISCED) i służą m.in. do monitorowania Celu Zrównoważonego Rozwoju 4 dotyczącego jakości edukacji.

Główny Urząd Statystyczny, we współpracy z właściwymi resortami i instytucjami, przekazuje do UIS zharmonizowane dane o Polsce w obszarach edukacji, nauki i kultury (m.in. wskaźniki uczestnictwa i ukończenia edukacji, informacje o nakładach i personelu w działalności badawczo‑rozwojowej oraz dane dotyczące dziedzictwa i mediów). Stosujemy metodologie i klasyfikacje UNESCO – w tym ISCED – oraz dbamy o spójność z rozwiązaniami Eurostatu i ONZ. Dzięki temu polskie wskaźniki są dostępne w globalnych bazach UIS i porównywalne na tle innych państw.

Dlaczego to ważne?

  • Wspólne standardy, takie jak ISCED, zapewniają porównywalność wskaźników z zakresu edukacji, nauki i kultury między krajami oraz w czasie, co ułatwia planowanie i ocenę polityk publicznych.
  • Monitorowanie Celu Zrównoważonego Rozwoju dotyczącego jakości edukacji opiera się na danych UIS, co zapewnia spójne, porównywalne i wiarygodne raportowanie postępów.
  • Publiczne bazy danych UIS zapewniają administracji, nauce, biznesowi i organizacjom społecznym dostęp do danych i metadanych, wspierając przejrzystość oraz ponowne wykorzystanie informacji.
  • Współpraca GUS z UNESCO umożliwia harmonizację metod i integrację krajowych oraz międzynarodowych źródeł danych, co przekłada się na lepszą jakość, większą użyteczność i porównywalność statystyk.

Dowiedz się więcej: